Narzędzioholicy

„The Tools” to więcej niż narzędzia – to integracja, to pasja, to wyzwania!

Pojazd SSV to z pozoru drobna, ale piekielnie mocna maszyna, a offroadowe rajdy z roku na rok przyciągają coraz większe rzesze fanów. Tam, gdzie wyścigi, tam i narzędzia – a te w warsztacie kierowcy rajdowego muszą być kompaktowe, niezawodne i szybkie w obsłudze jak buggy na torze.

Piotr Chojnowski … jest przedsiębiorcą, prowadzi spółki zajmujące się m.in. marketingiem w sportach elektronicznych oraz produkcja ekskluzywnych saun ogrodowych. Z motorsportem związany jest czynnie od ponad 10 lat. Działał jako promotor WRC, ERC oraz innych rajdów samochodowych w Polsce i Europie. Razem z The Tools Racing Team tworzy wydarzenia rajdowe dla fascynatów dwóch i czterech terenowych kółek.

Jak to się zaczęło?

Na warmińskim szutrowym torze zafascynowany motorsportem Piotr z ekipą magazynu The Tools wzięli udział w licytacji dla WOŚP. Możliwość przejazdu pojazdem SSV przyciągnęła mieszkańców okolicznych gmin, a sama rozrywka, poza zasileniem konta WOŚP, stała się punktem przełomowym i oficjalną inauguracją The Tools Racing Team. Narodził się pomysł, żeby rozszerzyć rywalizację na torze o prawdziwe zawody w terenie. Jakby w odpowiedzi, na arenie pojawiły się sukcesy Polaków, m.in. młodego Eryka Goczała, który w czołówce ukończył rajd Dakar. Rosnące zainteresowanie dyscypliną ułatwiło rozruch, a frajda, jaką każdy cykl wyścigowy sprawia organizatorom i uczestnikom, tylko podkręca obroty.

Co się dzieje podczas rajdu?

Wyścigi organizowane są na szutrowych trasach, w trudnym terenie. Podczas jednego rajdu do przejechania jest często spory dystans, często przekraczający 150 km odcinków specjalnych. Cały rajd trwa 2-3 dni. Pierwszego dnia odbywa się podstawowe zapoznanie z trasą, przejazd toru z pilotem i testowanie, jakie są zakręty, gdzie można przyśpieszyć, gdzie hamować, a gdzie się nie zakopać. Trzeba tu podkreślić, że żaden z zawodników nie jest mistrzem zawodowym. Te wyścigi to zabawa, przygoda, coś co przyciąga i integruje ludzi. Trzeba poradzić sobie ze stresem, zmiennymi warunkami, prowadząc w nocy, po nieznanym terenie, pracować zespołowo. Operator radia w strefie serwisowej co kilka minut zbiera komunikat, że załoga cała, że jest ok i lecimy dalej.

„To fascynuje, ludzie chcą to przeżywać. Trzeba się nawzajem pilnować, zorganizować serwis, strefy tankowania, posiłki – taka grupa 7-8 osób uczy się tego, a przy okazji po prostu świetnie się bawi” – śmieje się Piotr. Każda akcja to również test bojowy dla sprzętu i narzędzi.

Narzędzia to podstawa

Sam pojazd SSV nie zdziała wiele bez otoczki sprzętowej. Każdy ścigający się amator musi zaopatrzyć swój mobilny warsztat w niezbędne narzędzia, takie jak zakrętarka, kompresor, pompa paliwa, zestaw kluczy. Wybór sprzętu nie może być przypadkowy. Musi poradzić sobie w często ekstremalnych warunkach, do tego pod presją czasu, a zmiana koła w 2 minuty nie będzie możliwa bez dobrego lewarka i zakrętarki. Mało tego – narzędzia powinny być kompaktowe, żeby zmieściły się do samochodu. Tutaj nie ma dużego zespołu rajdowego. Zazwyczaj zawodnik sam albo z pomocnikiem serwisuje sprzęt. Pierwszy serwis odbywa się przed startem, ostatni wieczorem, kiedy trzeba przygotować wszystko do kolejnego dnia. Często odcinek specjalny odbywa się po zmroku, z dużą prędkością – potrzebne jest z każdej strony przygotowanie specjalnego ledowego oświetlenia, żeby poruszali się w sposób bezpieczny przy dużej prędkości. Często w ruch idą łopaty, żeby wyciągnąć zakopanego Buggy-ego. Cały czas utrzymywana jest też łączność z serwisem, komunikuje się np. problemy techniczne lub nawigacyjne, złapaną gumę, luz w zawieszeniu, czy poziom paliwa. Cokolwiek się wydarzy, serwis musi być przygotowany na przyjęcie zjeżdżającego zawodnika. Nie sposób zorganizować takiego rajdu bez dobrych narzędzi i sprzętu. O tym, co i kiedy się przydaje, będziemy pisać w kolejnych odcinkach.

Strefa testów na torze treningowym

The Tools Racing Team dysponuje torem szutrowym zlokalizowanym w fajnym miejscu na Warmii. „Mamy tam tor treningowy 2,5 km, kilkanaście zakrętów i hop. Organizujemy tam spotkania miłośników motorsportów, którzy mają swój sprzęt i lubią jeździć po szutrach. Podczas wydarzenia tor jest zabezpieczony przez strażaków, są tu też zawodnicy zawodowi, którzy jeżdżą np. po pustyni na Saharze – i oni podpowiadają, w jaki sposób radzić sobie na trasie, jakie dobrać opony, jak zrobić szybki serwis paska w skrzyni CVT” – mówi Piotr. 

Warto wiedzieć, że w pojazdach SSV dysponujemy pojazdami, które ważą raptem 800 kg, a mają moc 200 KM, więc przyśpieszenia są na prawdę gigantyczne, a układ aktywnego zawieszenia mocno zaawansowany. Prowadzenie takiego pojazdu to nie lada wyzwanie, ale dzięki profesjonalnym podpowiedziom udaje się np. rozkręcić skrzynię i odzyskać napęd przy zerwanym pasku w 20 minut, zamiast w trzy godziny! A najlepsze, że można to zrobić naprawdę podstawowymi narzędziami, pod warunkiem, że są sprawdzone. Zawodowcy mają to „obcykane”.

Narzędzia w realu, czyli stanowiska w strefie serwisowo-rajdowej

Podczas wyścigów jest kurz, kilkumetrowe skoki samochodów, rajdowe emocje. Zapraszamy kibiców do odwiedzenia naszego stanowiska w strefie serwisowej w czasie wydarzeń rajdowych.

Jak wyjaśnia Piotr: „W strefie serwisowej chcemy utworzyć specjalne stanowiska dla kibiców oraz mechaników, gdzie marki narzędziowe na żywo mogą zrobić prezentacje sprzętu i jego prawdziwego zastosowania. Każdy może bezpośrednio dotknąć, zobaczyć w naturalnym środowisku, przetestować w sytuacji, kiedy pojawiają się przeszkody, dowiedzieć się, jak rozwiązać problem. Gorąco zachęcamy firmy do takiej nowoczesnej, atrakcyjnej współpracy”. W strefach rajdowych The Tools Racing Team ustawia też symulator dla kibiców. Każdy może usiąść za sterami wirtualnego pojazdu i zawalczyć o nagrody od naszych partnerów!

The Tools Racing Team w tym sezonie bierze udział w serii wyścigów  RST oraz europejskim cyklu Orlen Super Race. Frekwencja dopisuje, na każdym z rajdów pojawia się ok. 100 załóg i ogromna rzesza kibiców! Jeżeli w twoich żyłach płyną oktany to odwiedź nas przy najbliżej okazji! Będziemy relacjonować nasze postępy w tym sezonie, a niebawem na stronach magazynu znajdziecie specjalną serię artykułów, mówiących o tym jak przygotować się do startu w rajdach.

Serdecznie zapraszamy do współpracy w ramach the TOOLS Racing Teamu.
Szczegółowe informacje w sprawie współpracy: Jakub Gosk, tel. 500187794.