Jakub Gosk
15 sierpnia 2024
Nawet najlepszy samochód, fabrycznie przygotowany do uczestnictwa w rajdach i wyścigach terenowych, nie osiągnie sukcesów bez profesjonalnego serwisu. W jego skład musi wchodzić kadra doświadczonych mechaników oraz zestaw niezawodnych, przemyślanych narzędzi. I jedno i drugie posiada The Tools Racing Team, którego głównym sponsorem została ROOKS, polska marka narzędzi premium kierowana do specjalistów z branży motoryzacyjnej, instalatorskiej i budowlanej.
Poza wartościowym sponsorem załoga The Tools Racing Teamu dysponuje w tym sezonie także nowymi samochodami. Jeden z nich klasy SSV (side-by-side vihicles) to mały samochód terenowy z napędem 4×4. Drugi powstał na bazie Golfa 5 GTI, który dysponuje mocą prawie 300 koni mechanicznych oraz skrzynią biegów Dsg. Ponadto Golf ma zmieniony mechanizm różnicowy tzw szpera, dużo większy i wydajniejszy układ hamulcowy, sportowe zawieszenie. Auto zostało też „odchudzone” z niepotrzebnych elementów i została zamontowana klatka bezpieczeństwa. Do tego przydały się między innymi profesjonalne narzędzia z oferty ROOKS, które swą jakość potwierdziły nie tylko w pracach przygotowawczych, ale także w trakcie sportowych zmagań. Chrzest bojowy zaliczyły bowiem przy serwisowaniu zmodyfikowanego Golfa podczas 6-godzinnego wyścigu Silesia Ring, wchodzącego w skład cyklu Central European Endurance Cup – The Race.
– W trakcie wyścigu w naszym aucie nastąpiło zerwanie przegubów wewnętrznych. Ich wymiana przebiegła sprawnie dzięki mocy oraz poręcznym wymiarom, dostarczonego przez ROOKS, klucza udarowego OK-03.4317. Jest bardzo wygodny, lekki i dobrze leży w dłoni i znacznie przyspieszył zmianę kół. Posiada ochronę gwintów, dzięki której nie musimy się martwić o uszkodzenie odkręcanych śrub, ale można ją także w każdej chwili wyłączyć – informuje Radek Bomba, mechanik The Tools Racing Teamu.
To tylko jeden z przykładów zastosowania narzędzi ROOKS w praktycznym zastosowaniu. Kolejne także sprawdziły się już w warunkach „bojowych” i wszystkie zdały testy na „szóstkę z plusem”.
– Podczas wyścigu często używany był kompresor akumulatorowy OK-03.4328. Sprytny i kompaktowy sprzęt wykorzystywany jest przez nas do ustawienia ciśnienia w kołach, przedmuchu hamulców oraz do podnoszenia samochodu podczas wszystkich prac serwisowych. Stanowił zgrany duet z pneumatycznym podnośnikiem poduszkowym, przede wszystkim przyspieszył unoszenie samochodu, a czas podczas wyścigu jest najważniejszy – zapewnia Radek Bomba.
Okazuje się, że w sprawnej pracy mechaników kluczową rolę odgrywają nie tylko narzędzia i pomocnicze urządzenia. W skróceniu czasu akcji serwisowej istotną rolę odgrywa też … szafka narzędziowa !
Korzystamy z szafki narzędziowej ROOKS model OK-01.3005. Jest wyposażona we wszystkie narzędzia potrzebne do obsługi samochodu wyścigowego. Narzędzia są ułożone w sposób bardzo intuicyjny, co eliminuje tracenie czasu na gorączkowe szukanie potrzebnego w danej czynności. Bardzo ciekawą pozycją okazał się też lejek OK-02.0699, który dzięki pomysłowemu systemowi mocowania pozostawiał nam dwie ręce wolne. Dzięki temu dolewanie wszelkich płynów do samochodu to była czysta przyjemność i co ważne bez rozlewania, a to przy rozgrzanym aucie jest bardzo istotne – podkreśla Radek Bomba.