Mateusz Wudecki
22 sierpnia 2022
Zielona transformacja przemysłu odzieżowego wymaga nowego podejścia do projektowania ubiorów, jak również do przetwarzania odpadów tekstylnych na włókna odpowiednie do produkcji nowych wyrobów.
Z tego względu firma MASCOT, wspólnie z innymi podmiotami branży odzieżowej, materiałowej i recyklingowej, przystąpiła do projektu „Cyrkularny Przemysł Tekstylny”, który uzyskał wsparcie w ramach MUDP, czyli prowadzonego przez Duńską Agencję Ochrony Środowiska programu rozwoju i demonstracji rozwiązań. Celem projektu jest uzyskanie z recyklingu materiału tekstylnego o jakości na tyle wysokiej, aby można go było wprowadzać bezpośrednio do istniejącego łańcucha wartości. Inaczej mówiąc, chodzi o to, aby zużytą odzież, która dotychczas nadawała się tylko do wyrzucenia, móc stosować w produkcji nowych ubrań.
– W świecie tekstyliów wyzwanie jest analogiczne jak w przypadku tworzyw sztucznych. Podobnie jak plastik, odzież jest projektowana z myślą o odporności na czyszczenie i zużycie. Aby móc ją ponownie wykorzystywać, musimy być w stanie oddzielać wchodzące w jej skład włókna i usuwać barwniki oraz środki impregnujące bez szkody dla samego materiału – mówi kierownik projektu Julie Brender Trads z Instytutu Technologicznego.
We współpracy z uczestniczącymi w projekcie producentami odzieży – Five Units, Sustainawear, Hummel oraz Knowledge Cotton Apparel – opracowane zostaną np. wytyczne projektowe, które mają zapewnić, by w przyszłości stosowane były materiały o wysokiej jakości i dużym potencjale recyklingowym.
– Już dziś chcielibyśmy wdrożyć produkcję ubrań w sposób o wiele bardziej odpowiedzialny pod względem wykorzystania zasobów. Cóż, gdy z naszego projektu wynika, że nie jesteśmy w stanie zrobić tego sami. Okazuje się, że wiele procesów jest ze sobą powiązanych, a pokonanie tego wyzwania wymaga pracy na wszystkich etapach – od fazy projektowania nowych ubrań aż po powtórne zastosowanie pochodzących z nich włókien. Bez pomocy sobie nie poradzimy – projekt wymaga współpracy na poziomie branży. Dlatego powołanie szerzej zakrojonego partnerstwa jest nieodzowne. To ważny, ale i ekscytujący projekt, w ramach którego mamy nadzieję zrobić kilka dużych kroków na drodze zielonej transformacji – mówi Kristina Vigen, kierownik ds. społecznej odpowiedzialności w Mascot International A/S.